Kurma

De introductie van Kurma yogaproducten

30 jaar geleden, leerde Claus Grzesch oprichter van het merk Kurma yoga onder B.K.S. Iyengar toen hij wees op de groene antisliptapijtonderlaag waar Claus op stond en zei: 'Deze zijn erg goede en fijne yogamatten en ze worden ook nog gemaakt in Duitsland. Interessant om te weten omdat veel yogamatten in Aziatische landen worden geproduceerd. Claus gniffelde toen en vertrok. Het was juist deze zin (goede kwaliteit en in Duitsland geproduceerd) die ons het doel stelde om de beste matten aan onze yogagemeenschap te leveren.

Terug in Duitsland nam Claus contact op met een tapijtfabrikant en ontwikkelde samen met hen een nog betere yoga mat  en één van de eerste in zijn soort. Zonder enige reclame werd deze eerste mat zelfs zo populair dat yogabeoefenaars en studio's van over de hele wereld contact met Claus gingen opnemen.

Claus zijn interesse en nieuwsgierigheid in yoga leerden hem dat er een grote behoefte was voor  een dikkere yoga mat met een goede grip en de juiste balans van hardheid voor stabiliteit en demping voor zittende positionering. Dit kwam samen in een mat genaamd Komfort, die 20 jaar later nog steeds erg populair is maar tegenwoordig in een verbeterde versie geleverd wordt en tegenwoordig bekend is onder de naam ”Kurma GRIP”.

Merknaam “Kurma”

Kurma, Sanskriet voor "schildpad", symboliseert de onwrikbare steun van de wereld. Volgens de oude mythologie heeft Kurma het universum gestabiliseerd tijdens de eeuwige strijd van de krachten van de natuur, de hemel en de onderwereld. De symbolische waarden van betrouwbaarheid, ondersteuning, persoonlijke verbinding en transformatie zijn terug te vinden in elk Kurma-product.

De duurzame toekomst van Kurma begint met design

Elk onderdeel van het ontwikkelproces - van het eerste ontwerpideeën tot en met de verkoop - is zo duurzaam mogelijk. Bij Kurma geloven we dat we allemaal moeten samenwerken om een goede toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen te garanderen.

Een aantal van onze duurzame ideeën van Kurma zijn onder andere:

  • Vorm volgt de functie. Elk Kurma-product voorziet in een behoefte die de inspiratiebron vormt voor het ontwerp en maakt onze producten superieur.
  • Multifunctionele producten zijn hun tijd ver vooruit.
  • Met Hoogwaardige producten toont men bij Kurma respect voor hun klanten.
  • Verhoogde duurzaamheid is beter voor het milieu: minder productie betekent minder materiaal- en energieverbruik, minder verspilling en meer tijd voor andere zaken die wij belangrijk of aangenaam vinden.
  • De Kurma katoenproducten zijn zo ontworpen dat ze herstelbaar zijn om hun levensduur te verlengen.
  • We stimuleren de toepassing van tweedelevensrecycling en industriële recycling.
  • Als wij bij Kurma aan een probleem werken, denken we nooit aan schoonheid. Maar we denken alleen maar hoe we het probleem kunnen oplossen. Maar als we klaar zijn en de oplossing is niet mooi, dan weten we dat we iets fout hebben gedaan