Hot Yoga » Bekijk alle voor- en nadelen!

  • Geplaatst op
  • Door Peter Rigtering
  • 0
Hot Yoga » Bekijk alle voor- en nadelen!

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende yoga vormen en stijlen. Welke vorm moet je nou kiezen en wat past het beste bij jou. In dit artikel zetten we de voor en nadelen van Hot Yoga op een rijtje.

Je vraagt je misschien af waarom je hot yoga zou willen beoefenen boven een gewone vorm van yoga in niet verwarmde ruimte. De reden is dat er namelijk best veel voordelen zijn die je verkrijgt door het beoefenen van yoga in een verwarmde ruimte. De ruimte is meestal verwarmt tot 40°C en heeft een vochtigheid van rond de 40%. De warmte verhoogt de bloedtoevoer naar de spieren zodat ze soepeler zijn, het verhoogt je hartslag en stofwisseling, waardoor je bloedvaten flexibeler worden en je lichaam meer calorieën kan verbranden. Net als andere vormen van yoga, zal het spierspanning opbouwen, maar bij het beoefenen in de warmte, zal het ook het lymfatisch systeem verbeteren.

Als de ruimte wordt verwarmt middels infra rood dan kan deze gezonde warmte nog een aantal aanvullende voordelen hebben. Infrarood warmte verhoogt de bloed circulatie, vermindert ontstekingen, en verbetert het spierherstel.

 

Wat zijn de 5 belangrijkste voordelen van Hot yoga?


  1. Betere conditie dankzij Hot yoga!

Je krijgt een betere conditie dan bij het beoefenen van dezelfde vorm van yoga in een gewone niet verwarmde ruimte. Het beoefenen van yoga in een verwarmde ruimte is zeer intensief. De hitte zal ervoor zorgen dat je hart sneller gaat kloppen om je lichaam af te koelen. En een hogere hartslag betekent een betere cardiotraining dan in een gewone niet verwarmde ruimte.

  1. Hot yoga zorgt voor een betere long capaciteit.

Voor je gevoel denk je dat je moeilijker adem krijgt in een verwarde ruimte echter deze warmte geeft je juist de mogelijkheid om je longen te trainen om meer lucht vast te kunnen houden.  Een diepere ademhaling dwingt je juist om meer en dieper adem te halen dan normaal. Waardoor er meer zuurstof in de bloedstroom terechtkomt en tevens de andere organen worden bereikt.

  1. Spieren en gewrichten

    Een verwarmde ruimte maakt het voor de spieren eenvoudiger om uit te rekken. De warmte maakt het mogelijk om je spieren verder en eenvoudiger op te rekken dan in een normale niet verwarde ruimte. Wees hier wel voorzichtig mee want je kan ook te ver gaan waardoor je blessures zal oplopen. Je hebt namelijk ook pezen en gewrichtsbanden die minder gevoelig zijn voor de warmte.

  2. Hot yoga kan je humeur verbeteren!

    Uit diverse studies is gebleken dat verschillende vormen van yoga, meditatie en mindfulness helpen om de stemming te verbeteren. Mensen met een depressie kunnen merken dat oefenen in de hitte helpt om hun interne vuur te ontsteken, wat kan reinigen en stilstaande energie zal vrijmaken en zo passie kan stimuleren. Langdurig zweten is een geweldige manier om de endorfine aanmaken in de hersenen te stimuleren. Deze endorfines fungeren ook als de natuurlijke pijn verlichters van ons lichaam. Dit is ook een belangrijke reden waarom je door het beoefenen van hot yoga je zo ontspannen kunt voelen.

  3. Hot Yoga helpt bij het verbranden van calorieën en het bevordert gewichtsverlies.

    Een hot yoga les is een vrij goede calorie-verbrander. Ook al ren je niet en spring je niet rond, toch krijgt die hete ruimte het hart goed op gang. In een les van een uur worden afhankelijk van je gewicht ongeveer tussen de 450 en 550 calorieën  per uur verbrand.  Het bijzondere aan deze vorm is dat de meeste mensen denken dat je veel meer calorieën verbrandt dan bij veel andere vormen van yoga. Nu is uit studie van Dr Bryant aan de universiteit van Wisconsin-La Crosse gebleken dat je tijdens het beoefenen van yoga onder warme omstandigheden je niet veel meer calorieën verbrandt dan onder normale omstandigheden.

 

Wanneer kun je beter geen Hot Yoga beoefenen?

Helaas is hot yoga niet voor iedereen geschikt. Als je zwanger bent, een hartaandoening hebt of aan een hart- of vaatziekte lijdt moet je waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere vorm van yoga. Als je in een van deze groepen valt, is het in ieder geval verstandig om eerst met je arts praten voordat je begint aan een actieve vorm van yoga of een vorm van yoga waarbij warmte en/of hitte een belangrijke rol spelen.

Of, eerlijk gezegd, als je jezelf niet op je gemak voelt in een verwarmde of vochtige ruimte, is hot yoga waarschijnlijk niet de beste yoga vorm voor je - ongeacht hoeveel van je vrienden en bekenden je deze mooie vorm van yoga adviseren of aanbevelen.

 

Wat zijn 5 nadelen van Hot Yoga?

  1. Uitdrogen dankzij hot yoga

    Van een hot yoga les kun je behoorlijk uitdrogen. Hoewel het raadzaam is om ongeveer twee liter water te drinken voordat je een les bijwoont, zal de hitte je nog steeds het gevoel geven dat je dorst hebt. Drink langzaam het water tijdens de les, want te veel water geeft je een ongemakkelijk gevoel tijdens het beoefenen van diverse poses.

  2. Misselijkheid dankzij hot yoga

    Het kan je misselijk maken. De hitte kan zeker in de begin periode bijzonder overweldigend zijn, waardoor je je duizelig en misselijk kan voelen. Als dit gebeurt is het belangrijk om even de tijd te nemen en je te concentreren op je ademhaling totdat je je beter voelt. Yoga is geen wedstrijd, dus dwing jezelf niet om oneindig door te zetten als het even niet gaat. Het zal je alleen maar een slechter gevoel geven.

  3. Het kan zeer tijdrovend zijn.

    De lessen duren 60-90 minuten, wat een groot deel van de dag kan kosten. Fijn als je daar rekening mee houdt na zoveel zweten dat je eerst een douche moet nemen voordat je ergens anders naartoe gaat.

  4. Blessures

    Je kunt blessures oplopen. Hoewel het werken in een warme ruimte je kan helpen om je spieren verder te rekken, is het belangrijk om jezelf niet teveel te (over)belasten. Als je jezelf in een houding dwingt die zwaar is voor je gewrichten, loop je het risico dat je een pees of een gewrichtsband scheurt.

  5. De juiste yoga mat

    De juiste yoga mat vinden die ervoor zorgt dat je ook onder de meest zweterige omstandigheden voldoende grip en ondersteuning geeft. Hier proberen we je later in dit artikel meer duidelijkheid over te geven.

 

Welke yoga matten zijn geschikt voor Hot Yoga | (De beste keuze!)

De yoga mat moet tijdens Hot Yoga een stabiele ondergrond bieden tijdens het zweten. Het is dus belangrijk dat de yoga mat voldoende grip heeft en het vocht absorbeert. Hieronder hebben wij een overzicht opgesteld van de beste yoga matten die jij kunt gebruiken tijdens Hot Yoga:

 

 

Wil jij graag meer informatie over yoga matten die geschikt zijn bij overmatig zweten? Bekijk dan ook eens ons artikel: Yoga mat geschikt bij overmatig zweten.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden