Meditatiekussentje

Meditatiekussentje » Voor optimale ondersteuning tijdens asana’s

Niets is fijner dan wat ondersteuning tijdens het beoefenen van sommige asana’s of de lotushouding. Door het gebruik van een meditatiekussentje zorg je ervoor dat je lichaam wordt ontlast en help je de juiste spieren te strekken. Denk bijvoorbeeld aan de kleermakerszit. Door het plaatsen van een meditatiekussentje, wordt het bekken automatisch iets gekanteld waardoor het makkelijker wordt de rug te strekken. Meditatiekussentjes zijn er in alle soorten, maten en kleuren. Het is belangrijk om rekening te houden met wat jij nodig hebt voordat je de keuze maakt voor een meditatiekussentje.

Meditatiekussentje in verschillende hoogtes

Allereerst is het van belang om te kijken naar de hoogte van het meditatiekussentje dat je gaat kopen en gebruiken. Zo zijn lage meditatiekussentjes te koop, maar kun je ook kiezen voor een middenmaat van circa 13 cm of een hoog meditatiekussen van 18 tot 21 cm. Voor jouw keuze is het van belang het volgende mee te nemen in je overweging: je lichaamslengte, je lenigheid en eventuele blessures. Hoe langer je bent, hoe eerder je gebaat bent bij een hoger meditatiekussentje. Voor lenigheid geldt dat hoe leniger je bent, hoe lager het meditatiekussen kan zijn. Als laatst is het altijd belangrijk om rekening te houden met eventuele blessures of gevoeligheden in je lichaam. Merk je dat jouw bekken, rug, schouders of nek extra ondersteuning nodig hebben, kies dan het kussen dat goed aanvoelt en de meeste verlichting biedt. Het is aan te raden om in dat geval met een yogadocent(e) te overleggen wat voor jou het beste werkt.

De vorm van het meditatiekussentje

In de regel worden twee vormen het meeste gebruikt: een rond meditatiekussentje of een halve maan. Afhankelijk van de asana’s waarbij je jouw meditatiekussen gebruikt, maak je een keuze. Een halve maan kan bijvoorbeeld erg comfortabel zijn als je lang in kleermakershouding zit en je je benen dichter naar je lichaam wilt vouwen. Een rond kussen geeft verlichting als je wilt zitten, maar kan ook dienen als vervanging van een yogablok. Kortom: luister goed naar wat je lichaam nodig heeft tijdens de asana’s en baseer daarop je keuze.