De juiste meditatiehouding

  • Geplaatst op
  • Door Peter Rigtering
  • 0
De juiste meditatiehouding

Wie regelmatig mediteert weet hoe belangrijk het aannemen van de juiste meditatiehouding tijdens het mediteren is. Omdat je tijdens het mediteren gedurende een langere tijd in dezelfde houding zit, is het van groot belang dat de spieren niet overmatig belast worden. Het zoeken van een houding die comfortabel aanvoelt, kan gemakkelijker gemaakt worden door gebruik te maken van diverse hulpmiddelen, zoals: meditatiekussens, meditatiematten, bankjes of krukjes.

De juiste zithouding tijdens het mediteren

Tijdens het mediteren is het van belang dat het bekken automatisch naar voren kantelt. Wanneer het bekken tijdens de meditatie op de juiste manier naar voren gekanteld staat, is mogelijk om een ontspannen houding met een rechte rug aan te nemen. Bij het aannemen van een rechte rug is het van belang dat de onderrug een lichte, natuurlijke holling heeft en niet ingezakt is. Dankzij het aannemen van de juiste houding, worden de tussenwervelschijven en andere onderdelen van de wervelkolom ontlast, zodat er geen schade aangericht kan worden aan het lichaam.

Mogelijkheden om de juiste zithouding beter uit te voeren

Door gebruik te maken van een kussen, bankje of krukje tijdens het mediteren, zijn de heupen iets hoger dan de knieën. Hierdoor bereik je gemakkelijker de juiste meditatiehouding. Tijdens het mediteren is het belangrijk dat de ademhaling vrij kan stromen. Omdat het, dankzij het aannemen van de juiste houding, mogelijk is om de tussenwervelschijven en andere onderdelen van de wervelkolom te ontlasten, wordt ook de mogelijkheid tot het doorstromen van de ademhaling positief beïnvloed. Ook kan er, met behulp van een meditatie hulpmiddel, gemakkelijk een driehoek met het zitvlak en de knieën gemaakt worden. Dit zorgt voor een stabiele, stevige zithouding.


 

Meditatie hulpmiddelen in verschillende afmetingen

Lage meditatie hulpmiddelen met een hoogte van 10 tot 12 centimeter worden meestal gebruikt door lenige en soepele yogi’s. Yoga beoefenaars die wat minder soepel zijn of lange benen hebben, kiezen meestal voor een hoger hulpmiddel dat hoger is dan 15 centimeter of leggen twee lage kussens bovenop elkaar.

Bij ons kun je terecht voor diverse meditatie hulpmiddelen van de allerhoogste kwaliteit die zorg voor een perfecte meditatiehouding. Bekijk daarom ook eens ons aanbod:

 


Waar je nog meer op kunt letten

Behalve het aannemen van een goede zithouding met een rechte rug en het creëren van een stevige, stabiele meditatiehouding, is het goed als je zorgt voor een ontspannen wervelkolom. Door daarnaast de schouders goed te ontspannen en deze licht naar achteren en wat naar beneden te draaien, zul je de meditatiehouding als erg comfortabel beschouwen. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je de kin iets intrekt en het gehele lichaam ontspannen is. Denk hierbij aan het ontspannen van de achterkant van de nek, ogen en kaak. Laat de armen rusten door je handen op een kussen te leggen of op je schoot. Wanneer je het idee hebt dat je scheef zit, kun je dit wegnemen door te kiezen voor het plaatsen van ondersteunende kussens.

Een fijne meditatiehouding die gedurende een lange tijd vol te houden is

Je kunt verschillende manieren uitproberen om een prettige meditatiehouding te vinden en daarbij rekening te houden met de bovenstaande punten. Hierbij is het belangrijk dat je een fijne meditatiehouding kunt vinden die je gedurende een lange tijd kunt volhouden zonder steeds anders te gaan zitten. Dit kan in het begin soms best lastig zijn, omdat we niet gewend zijn om lang stil te zitten en velen van ons gedurende een lange periode in hun leven een verkeerde houding hebben aangenomen tijdens het zitten. Echter, wanneer je met jouw lichaam een comfortabele meditatiehouding hebt gevonden, kun je je volledig richten op het uitvoeren van de meditatie.

De meest gebruikte meditatie houdingen

Mediterende yogi's kiezen voor uiteenlopende houdingen om de meditatie prettig te laten verlopen. We vertellen je graag over de verschillende opties die je zelf ook kunt uitproberen. Wees bij het uitvoeren van deze houdingen altijd geweldloos naar het lichaam en stop met het uitvoeren van de houding als deze als pijnlijk ervaren wordt.

Kleermakerszit

Kleermakerszit

Veel yogi’s kiezen voor een kleermakerszit tijdens de meditatie, omdat dit een fijne houding is die lang vol te houden is. Ook hierbij is het van groot belang dat het lichaam volledig ontspannen is en kan er eventueel gebruik gemaakt worden van ondersteunende kussens.

Stoel meditatieOp een meditatiestoel

Sommige yogi’s kunnen niet op de grond zitten en gebruiken daarom een stoel zonder armleuningen om de meditatie uit te voeren. Als je kiest om een stoel te gebruiken, is het belangrijk dat je je voeten stevig op de grond zet en iets naar voren gaat zitten. Wanneer de stoel te hoog is, kun je een kussen onder je voeten leggen om zo toch te kunnen aarden.

Knielende houding meditatieKnielende houding

Het uitvoeren van een prettige meditatie is ook zittend op de knieën mogelijk. Bij deze houding is het mogelijk om een kussen of krukje onder de billen plaatsen, zodat je ervoor kunt zorgen dat het bekken naar voren zal kantelen.

Lotushouding meditatieHalve of hele lotushouding

Als laatste vertellen we je graag meer over de halve en volledige lotushouding. Dit is een houding die niet geschikt is voor yogi’s met knieproblemen. Bij het uitvoeren van de halve lotushouding ga je met gespreide knieën zitten en plaats je een voet naar keuze op het bovenbeen van het andere been. Bij de volledige lotushouding wordt ook de andere voet op het andere bovenbeen geplaatst, waardoor de onderbenen elkaar zullen kruisen.

Het vinden van een comfortabele houding tijdens het mediteren is erg belangrijk. Niet alleen omdat het lichaam anders last kan krijgen van verschillende mankementen, maar ook om de meditatie goed uit te kunnen voeren. Door een goede meditatiehouding te vinden tijdens het mediteren, zorg je voor een algehele gezondheid van lichaam en geest.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden